مدیرکل پزشک قانونی خراسان رضوی خبر داد

صدور ۹۲۴ مجوز سقط جنین در سال ۱۴۰۱

 

 

مدیرکل پزشک قانونی خراسان رضوی گفت: در سقط درمانی، باید معلولیت جنین در حدی باشد که باعث عسر و حرج مادر شود. پزشک قانونی با توجه به بیماری‌های که باعث حرج مادر می‌شود، اگر مادر تمایل به سقط داشته باشد، مجوز قانونی سقط را صادر می‌کند. در فرآیند صدور مجوز دقت فراوان و کارشناسی دقیق انجام می‌گیرد. در سال گذشته هزار و ۶۰ پرونده داشتیم. ۹۲۴ پرونده منجر به صدور مجوز شد که همه آنها حکم قضائی داشتند.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری آرسکانیوز؛ آریا حجازی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، گفت: پزشک قانونی جزء پنج سازمانی است که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند. رئیس سازمان پزشک قانونی کشور منصوب رئیس قوه قضائیه و یکی از معاونین ایشان خواهد بود.

 

وی افزود: در شهرستان‌های خراسان رضوی ۱۹ مرکز پزشک قانونی وجود دارد و در مرکز استان، دو مرکز شرق و غرب مشهد، یک مرکز آزمایشگاه و تشریح و مرکز مشاوره و کمیسیون ها فعالیت می‌کنند. اداره کل پزشک قانونی خراسان رضوی در چهار بخش، معاینات اختصاصی و کامل، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون و مراکز شهرستان در دو بخش معاینات و تشریح ارائه خدمات می‌نمایند.

 

مدیرکل پزشک قانونی خراسان رضوی عنوان کرد: در بخش تشریح ۱۹ علت فوت به ما ارجاع می‌شوند که تعیین علت ۹۵ درصد پرونده‌ها در معاینات اولیه و ۵ درصد توسط کمیسیون و مشاوره که می‌تواند ۳ ماه تا یک سال طول بکشد، مشخص می‌گردند.

 

حجازی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های پزشک قانونی را کمیسیون فوت، کمیسیون قصور پزشکی، کمیسیون روان پزشکی و کمیسیون صدمات پیچیده شامل می‌شود، اظهار کرد: در آزمایشگاه سازمان، سم شناسی، آسیب شناسی، ژنتیک و سرولوژی بررسی می‌گردد که نقش مجازات هر کدام متفاوت است.

 

وی بیان کرد: در پزشک قانونی ما تعریف علمی و آکادمیک داریم و آن را با موازین قانونی تطبیق می‌دهیم و راي صادر می‌کنیم، که این رویکرد پزشک قانونی است. پزشک قانونی خراسان رضوی خواستگاه بانک ژنتیک کشور است. در تجهیزات مشکل نداریم و به روزترین تجهیزات وجود دارد. در توان کارشناسی قوی هستیم. اما با دو چالش زیرساخت و پشتیبانی مواجه بوده‌ایم. از لحاظ زیرساخت به شدت فقیریم، ما در استان به حداقل ۱۰ سالن تشریح نیاز داریم. امیدواریم در پنج سال آینده به وضعیت مطلوب برسیم.

 

آریا حجازی در خصوص نقش پزشک قانونی در طلاق نیز توضیح داد: وقتی زندگی زوجین به سمت طلاق می‌رسد، مسیر به پزشک قانونی کشیده می‌شود. اگر یکی از آنها اختلال روانی داشته باشند که باعث عسر و حرج می‌شود، در کمیسیون روان پزشکی ارزیابی و تعیین علت می‌شود. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴ هزار و ۱۳۰ معاینه به منظور طلاق داشته‌ایم.

 

وی افزود: در سال گذشته ۸۰ مورد غرق شدگی در استان خراسان رضوی داشتیم که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این میان غرق شدگی در استخرهای کشاورزی با ۴۴ مورد بیشترین علت را داشته است

 

مدیرکل پزشک قانونی خراسان رضوی با بیان اینکه، در سال گذشته ۳۶۰ پرونده قصور پزشکی داشتیم، گفت: ۳۵ جسد مجهول الهویه داشتیم. برای دفن این اجساد دستور قضائی نیاز است. قبل از دفن از اجساد انگشت‌نگاری توسط اداره آگاهی انجام می‌شود. ما نیز از تمام بدن و چهره عکس و نمونه برداری آزمایش DNA می‌گیریم.

 

حجازی تصریح کرد: ترنس ( دو جنسیتی ) موضوعی است که در کشور زیاد پرداخته می‌شود، اما آمار آن خیلی کم و به حدود ۳ دهم درصد بوده است. اینکه رفتارهای غیر معمول از یکی فرد رخ می‌دهد که به جنس مخالفش شبیه است، به معنی ترنس واقعی نیست.

 

آریا حجازی تاکید کرد: یکی از فعالیت های سازمان، روان پزشکی قانونی است. باید در افراد مسن رعایت شود که اگر اختلال شناختی بوجود آمد. توسط آشنایان به پزشک قانونی مراجعه کرد و حکم حجر گرفته شود. هر چند شاید این امر حساسیت برانگیز باشد اما از بروز ضررهای مالی فراوانی جلوگیری خواهد کرد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد آمار پرونده فوتی های سال گذشته نیز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده به پزشک قانونی ارجاع شد که هزار و ۵۰۰ فوت عادی و ۳ هزار و ۹۹ فوت غیر عادی بود. هزار و ۳۵۳ فوت تصادفی، ۸۰ مورد غرق شدگی، ۱۴۷ سقوط از ارتفاع و ۱۱۹ مورد حادثه کار بوده‌است.

نظرات کاربران

دیدگاه ها بسته شده اند.