دهکده نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی خراسان افتتاح شد

 

 

 

 

با حضور معاونین وزرای جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری دهکده نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به عنوان اولین دهکده در کشور افتتاح شد. قرار است ۹ دهکده دیگر در ۹ استان ایجاد شود.

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری آرسکانیوز؛ دکتر سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در نشست خبری افتتاح دهکده نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اصحاب رسانه بیان داشت: حدود یک ماه از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین می گذرد. انتظار ایشان در این سال حداقل افزایش کمی شرکت های دانش بنیان و ارتقای کیفی آنهاست.
وی افزود: با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و تزویج کشاورزی و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دهکده های نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی شکل خواهند گرفت. هدف این است زمینه حضور شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی به ۲۰ درصد و ۱۰ درصد فروش بخش کشاورزی از شرکت های دانش بنیان باشد. با تفاهم‌نامه امضاء شده ۱۰ پردیس ( دهکده) فناوری و نوآوری جهت استقرار شرکت های دانش بنیان در ۱۰ استان کشور ایجاد می شود که امروز در استان خراسان رضوی شاهد افتتاح اولین دهکده هستیم.
ایشان ادامه داد: امیدواریم در پایان سال سهم مورد انتظار بخش کشاورزی در اشل استانی را عملیاتی کنیم. مهمترین دستاورد این کار ابتدا نیروهای فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی داخل استان بکارگیری می شود و از ظرفیت آنها برای تحول و بهره‌وری بخش کشاورزی در قالب شرکت های دانش بنیان و هسته های فن آوری استفاده می شود، و دستاورد دوم یافته‌های این شرکت‌ها را در بخش کشاورزی رسوخ دهیم و افزایش تولیدات کشاورزی و ارتقاء آنها باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی متاسفانه ظرفیت و دانش کافی برای بهره‌وری ندارد. طرح فرصت مطالعاتی در مزرعه و پیش بینی دهکده های نوآوری می تواند این این نقص را کمتر نماید. رویکرد این است بجای آنکه بخش خصوصی به ما مراجعه کند، ما به آنها مراجعه می کنیم تا شاهد افزایش تولید باشیم.
معاون وزیر کشاورزی گفت: هدف شرکت های دانش بنیان نباید فقط بازار ایران باشد، بلکه باید نگاه به بازارهای منطقه و بین المللی داشته باشند. این شرکت‌ها باید استاندارد اروپا را دریافت کنند، ما آمادگی داریم ۵۰ درصد هزینه دریافت این استاندارد را متقبل شویم
خیام نکویی بیان داشت: هیچ استانی به اندازه خراسان رضوی گردشگر ندارد، پیشنهاد می شود در سه محصول زرشک، زعفران و عناب توسط شرکت های خوش سلیقه جذب گردشگر کشاورزی شوند و این ظرفیت به ثروت ملی تبدیل شود.
دکتر علی خیرالدین، معاون وزیر فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: بخش کشاورزی حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، انتظار می رود شرکت های دانش بنیان نیز به همین میزان رشد کنند آمل سهم این شرکت ها حدود ۴ درصد است.
وی افزود: انتظار فقط افزایش تعداد نیست بلکه اثرگذاری آنها نیز مد نظر است. در کشور ۴۹ پارک علمی و فناوری و ۲۲۴ مرکز رشد داریم که هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان را در خود جا داده اند. مشکل اصلی پارک‌ها زیر ساخت است، جهاد کشاورزی مراکزی به عنوان مرکز تحقیقات دارد، می‌خواهیم الگو به عنوان پردیس های فن آوری که در جهاد کشاورزی دهکده نامگذاری شده، استفاده نماییم.
دکتر خیرالدین اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان از تسهیلات و امتیازات ویژه ای برخوردار هستند به شرطی که توسط پارک ارزیابی و معرفی شونند. مالکیت در اختیار وزارت کشاورزی است فقط معرفی توسط پارک جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری استان انجام می شود.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: اگر شرکت‌هاي دانش بنیان را افزایش دهیم، تولید مبتنی بر دانش و بر اساس نیاز خواهد بود. دهکده ها و پردیس ها می توانند از جزء به کل حرکت کنند و باعث می شود از مرگ فن آوری جلوگیری شود. یکی از کارهایی که باید انجام شود، گفتمان فن آوری و نوآوری است تا چرخه از ایده، تولید و فروش درست انجام شود.
دکتر خیرالدین بیان داشت: بسیاری از مردم با واژه های فن آوری آشنایی ندارد، بر این اساس طرح تورهای فن آوری را داریم که در این طرح پردیس ها، پارک ها و هسته های فن آوری میزبان کارشناسان و مردم خواهند بود تا با محصولات دانش بنیان آشنا گردنند.

نظرات کاربران

دیدگاه ها بسته شده اند.