دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات فلش خورد

دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به همت امور بین‌الملل و مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در دو بخش مزارات و نیایش‌های آسمانی آغاز بکار کرد.

 

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری آرسکانیوز؛ حجةالاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در نشست خبری دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات که در محل نگارخانه رضوان برگزار شد، گفت: پا جشنواره های فراوانی در حوزه‌های مختلف در آستان قدس رضوی داریم، اما به جرات می‌توان ادعا کرد این جشنواره پیشینه‌ای در آستان قدس ندارد و راه توجه به روی مشتاقان می‌گشاید.

 

وی افزود: هنر یعنی زیبائی و عالم تابلو زیبا از هنر است. عالم و آنچه به انسان تعلق دارد، نمونه زیبایی از هنر و مراتب آن است. تمام حقیقت انسان، ادراکات او از جهان پیرامونش است و درجه اوج هنر در فهم انسانی است از این زاویه هنر را با نگاهی مقدس می‌نگریم، چون عالم با آنچه در خودش دارد، فعل حضرت حق است و مجرایی از هنر الهی است.

 

حجةالاسلام فقیه اسفندیاری عنوان کرد: گام نخست سخت است اما چون گام‌های بعدی بر روی او شکل می‌گیرد بسیار مهم است. اولین جشنواره عکس مزارات موفق بود و ما نمره عالی به دست‌اندرکاران می‌دهیم. نگاه ما، نگاه تمدنی است و در تمام تاریخ مزارات اولیاء مکان رفت و آمد مشتاقان بوده‌ است. جشنواره بین‌المللی عکس مزارات می‌تواند راهی نو و افق جدید از دریچه عکاسی باشد تا با مولفه‌های تمدنی هر چه بهتر به معرفی آثار برجا مانده از گذشتگان بپردازیم.

 

وی افزود: بی‌شک چشم‌انداز ما به این جشنواره جهانی است، چراکه حضرت رضا(ع) حسب آنچه از تجلیات در زندگی ظهور و بروز داشتند، شخصیت بین‌المللی بودند. بنابر این ما در ذیل حرم مطهر رضوی به سراغ مزارات می‌رویم و در حوزه مزارات به مزارات اسلامی بسنده نمی‌کنیم. از دریچه پرداخت به تصاویر مزارات، با امور باطنی و معنوی که دریچه مبارکی برای تحقق نگاه‌های تمدنی در گام دوم انقلاب اسلامی است، درصدد هستیم از این دریچه دل‌ها را متوجه حقیقت الهی کنیم. این گام به نگاه وحدت‌آفرین ما در داخل و خارج نیز کمک خواهد کرد.

 

عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره تصریح کرد: آستان قدس رضوی در حوزه وظایف بین‌المللی خود در تلاش است تا زمینه‌های جهانی شدن نام و نشان حضرت رضا(ع) را فراهم کند. بی‌تردید برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند ما را در تحقق این هدف یاری کند

 

امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه افرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: مزارات و نقشی که مزارات اسلامی ایفاء می‌کنند، منشاء تحولات و شکل گیری تمدن بوده است. آنچه در معماری و نقوش هنری در سرتاسر جهان اسلام دیده می‌شود در مزارات شکل گرفته و آن را می‌توان بخشی از حوزه تمدنی یا هویتی جهان اسلام دانست. همچنین مزارات مرکزی نیز برای شکل‌گیری ارتباط نیایشی بین خالق و مخلوق است.

 

وی افزود: شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره مزارات با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین مشهد و وجود مبارک حضرت رضا(ع) و گفت‌وگوهایی که حضرت با علمای ادیان مختلف داشتند، بر آن شد تا رابط بین ادیانی را در جشنواره گسترش دهد بنابر این بخش نیایش این دوره را به نیایش در ادیان آسمانی تبدیل کرد. سعی شده است نگاهی به جشنواره قالب نکنیم و نگاه فراگیر در جشنواره بماند.

 

دبیر جشنواره عکس مزارات در خصوص جایزه نیز توضیح داد: جشنواره در سطح جهانی با سطح ملی متفاوت است. چون سطح بین‌المللی پیدا می‌کند میزان جایزه نیز افزایش می‌یابد. ۷ هزار و ۵۰۰ یورو جایزه، همان مقدار جشنواره اول بوده که متوسط نرم جوایز جشنواره عکس بین‌المللی است.

 

وی ادامه داد: در هر دو بخش مزارات و نیایش سه جایزه اول تا سوم توزیع می‌شود و دبیر جشنواره نیز یک جایزه تقدیم می‌کند. ۵ داور آثار جشنواره را قضاوت می کنند که ۴ داور از کشور ایران و یک داور از کشور ترکیه است.

 

امین ابراهیمی، دبیر اجرائی جشنواره نیز گفت: در جشنواره اول، در دو بخش مزارات و نیایش تعداد ۸ هزار و ۱۲۷ اثر به جشنواره رسید. ۶ هزار و ۲۹۶ اثر از ۹۰۹ هنرمند عکاس ایرانی از ۳۱ استان کشور و هزار و ۸۳۳ اثر از ۲۵۹ عکاس ۳۳ کشور جهان بودند که بدون حذف و اضافه تقدیم داوران شد.

 

وی در خصوص دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات نیز بیان کرد: فراخوان و سایت جشنواره به آدرس photo.mazaar.net از ۴ اردیبهشت به دو زبان فارسی و انگلیسی باز می‌شود که زبان‌های دیگر به آن اضافه خواهد شد. از ۱۶ اردیبهشت ثبت نام و ارسال آثار شروع و تا تاریخ ۲۶ خرداد ادامه دارد. ۲۷ تا ۳۰ خرداد داوری آثار و ۲۶ تیرماه اختتامیه را خواهیم داشت. برگزیدگان دوره قبل امکان شرکت در جشنواره را دارند اما آثار چاپ شده در کتاب جشنواره اول امکان حضور ندارند.

نظرات کاربران

دیدگاه ها بسته شده اند.